Chiazaad, een van de bekendste superfoods

Chiazaad, een van de bekendste superfoods.

Chiazaad, een van de bekendste superfoods.

Het zijn kleine zaadjes, maar zitten vol met eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.
Daarom wordt het door velen een superfood genoemd. Maar wat is Chiazaad nou precies?
Waar komt het vandaan en hoe gebruik je het?

Het is afkomstig uit Centraal – Zuid Mexico en Guatamala. De Azteken gebruikten het al voordat Columbus Amerika ontdekte. En deze landen gebruiken het vandaag de dag nog steeds.
Ook in Nederlands wordt het gegeten, en wordt het steeds bekender. Van de Mexicaanse muntplant zijn de chiazaadjes afkomstig. De kleine zaadjes bevinden zich in de bloem van deze plant.

Met hun anderhalve milimeter zijn chiazaadjes erg klein in de kleuren zwart, bruin en wit.
En hebben wel wat weg van maanzaadjes qua grote en kleur.
Chiazaad is per gram erg voedzaam terwijl de calorieën zeer laag zijn voor zo’n voedzaam product.

 

Chia zaad staat er om bekent dat het rijk is aan vetzuren. Het woord “chia” is afgeleid van “chian” wat vettig betekend in de taal van de Azteken.
Per 100 gram zal 360 kcal, van de 490 kcal (bruto) aan calorieën door ons lichaam opgenomen worden. Dat komt omdat een deel van deze calorieën uit onverteerbare voedingsvezels bestaan.

Essentiële eiwitten

Chia zaad is één van de beste plantaardige eiwitbronnen omdat het alle essentiële eiwitten bevat. Maar het is geen volwaardige eiwitbron voor opgroeiende kinderen.
Dit komt omdat het te weinig aminozuur lysine bevat. Trouwens, de beste plantaardige bron die alle essentiële eiwitten bevat is hennepzaad. (Hah, ik zie hier weer een nieuw artikel aankomen)

Ofschoon Chia zaad een superfood is, bevat het vrijwel géén vitamines! Maar waarom wordt het dan een superfood genoemd?
Dat heeft te maken met de grote hoeveel heden, vetzuren, aminozuur, voedingsvezels, antioxidanten en de mineralen. Dus als op andere gezondheids webblogs ziet staan, dat chiazaad boordevol zit met vitaminen, dan weet je dat er iets niet klopt.
Chiazaad Mineralen
Dus, ofschoon er geen vitamines in chiazaad aanwezig is, bevat het wel mineralen. Maar voor een superfood valt de hoeveelheid wel mee.
Alleen mangaan en fosfor vindt je ruim voorradig in chiazaad. En zoals met zoveel etens en drinkwaren, alles met mate.
100 Gram Chiazaad per dag is een afrader, omdat het anders maag en darm klachten kan geven. Oa omdat chiazaad, wanneer het nat wordt, opzet.

Hoe gebruik ik Chiazaad?

Ik zelf gebruik chiazaad vrijwel dagelijks. S’avonds, voordat ik ga slapen, plaats ik fruit musley in een kom met goji bessen en chiazaad. En laat dit een nacht weken met appelsap zodat de harde stukjes gedroogd fruit weer opwelt. Dit is s’morgens mijn ontbijt en doe ik een laagje magere yoghurt over de gewelde musley, samen met 1/3 eetlepel spirulina en tarwegras er over heen. Om de smaak te bevorderen, meng ik er ook een eetlepel honing door heen. Super gezond ontbijt, en omdat musley langzame koolhydraten zijn, heb je de hele morgen geen trek of honger gevoel.

 

Bezoek…

Ik had laatst mijn nichtje van 19 s’morgens op bezoek, ze was in de buurt voor haar stage adres en dacht ik ga ff mijn oom bezoeken. Toen ze zag wat ik at was haar reactie: “Maar oompie, wat eet jij nu weer?”  “Ja meis, wat je eet kan soms er vreemd uitzien, maar is wel erg gezond..!!” Zelfs als ik s’middags een Mudrun loop, dan switch ik mijn lunch (3 plakjes bruinbrood met ham of kaas en fruit) met mijn ontbijt, zodat deze “groene musley” s’middags langzaam hun erergie afgeven tijdens mijn Mudrun. Works like a charm….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.